Yapay Zeka Hangi Alanlarda Kullanılır?

 Yapay Zeka Hangi Alanlarda Kullanılır?

 Yapay Zeka Hangi Alanlarda Kullanılır?

Yapay zeka hangi alanlarda kullanılır konusuna değinmeden önce yapay zekanın ne olduğunu açıklamak gerekir, peki nedir bu yapay zeka?

Yapay zeka günümüzde sık olarak kullanılmaya başlandı ve sürekli bir yerlerde artık daha çok karşımıza çıkmaya devam ediyor, yapay zekayı şu şekilde tanımlayabiliriz;

Yapay zekâyı basit bir şekilde açıklamak gerekirse; bilgisayarların, insanların zekasıyla yapabileceği işleri otomatik olarak yapabilmesidir. Yani aynı bir insan gibi öğrenir, karşısına çıkan problemleri engelleri öğrenir ve daha sonrasından karşısına çıkan problemlere daha önce elde etmiş olduğu verilerden yola çıkarak karşılık verir.

Örneğin karşımızda bir hedef tahtası var ve bizde bu hedef tahtasına bir yay ile ok fırlatıyoruz, ilk denememizde fırlattığımız ok hedefin biraz aşağısına geldiğini varsayalım biz bunun sonucunda şunu öğrenmiş oluruz, oku fırlattığımız şekilde atarsak ok hedefin biraz altına gelir ve hedefe ulaşmaz. Biz bu sonuç sayesinde oku hedefe fırlatmak için biraz daha yukarı fırlatmamız gerektiğini öğreniriz, yapay zekada aynı böyledir elde ettiği verilerle öğrenir ve daha sonrasında öğrendiklerine göre sonuçlar çıkarır. Yapay zekanın ne olduğunu tanımladığımıza göre şimdi konumuza dönelim, yapay zeka hangi alanlarda kullanılır?

Yapay Zeka’nın Gelişimi ve Kullanım Alanları

Yapay Zeka, belirli bir amacı gerçekleştirme doğrultusunda kullanılan, insanları taklit edebilme yeteneği olan bununla beraber hayatımıza kolaylık sağlayan sistematik sayısal bütünlüğü olan yazılımsal bir sistemdir. Yaklaşık olarak 60 sene önce "Makineler İnsanlar gibi düşünüp karar veremez mi? " sorusu ortaya atıldı ve bu fikir doğrultusunda çalışmalara başlanıldı. Yapay Zeka ilk zamanlarda (Basit Yapay Zeka dönemi) yapılan çalışmalar sadece belirli bir konu için sağlanabiliyordu.

Örneğin: Deep Blue adlı yapay zekanın, dünya satranç şampiyonu Garry Kasparov ile yaptığı satranç maçında kazanması dünya genelinde büyük yankı uyandırmıştı. Makinelerin derin düşünmesine ve elde ettiği veriler ile yola çıkarak bir karar vermesi artık başarılmıştı. Ortadaki tek sorun bu makine kendisine verilen yazılım ve donanım ile sadece satranç oynamayı bilmesidir. Bu basit yapay zeka başka bir işlev için kullanılamazdı. Yıllarca bilim adamları yapay zekayı geliştirmekte ve bu makinelerin belirlenen amaçlara yönelik değil gelişen olaylara bağlı olarak bir insan gibi düşünüp karar vermesini planlamışlardır.

Yapay Zeka’nın Kullanıldığı Alanlar ve Örnekler

Yapay Zeka günümüzde birçok alanda kullanılmaktadır. İnsan kaynaklarından pazarlamaya, otomotiv sektöründen oyunlara, Sistem güvenliği ve oyun gibi her alanda görüldüğünü biliyoruz. Örnek verecek olursak, Otomotiv Sanayisinde kendiliğinden giden arabalardan bahsedebiliriz. Bu araca entegre edilen donanım ve yazılım aracın hareket haline geçmeden yapması gerekenleri saptar ve sırasıyla işleme geçirir. Yolda ilerlemeye başladıktan sonra önüne çıkan engelleri görür ve ne yapması gerektiğine karar verir. Günümüzde bile Yapay Zeka teknolojisi tam anlamıyla istenilen hedefe ulaşamasa bile bu hedef doğrultusunda oldukça fazla ilerleme kat edildiğini söyleyebiliriz.

Bir başka örnek verecek olursak ileri düzeydeki robotlarından bahsedebiliriz. Bu konuda başarılı bir adım atan Çinli Bilim Adamları "Dünyanın İlk Yapay Zeka Spikeri"ni geliştirerek bu çalışmalara örnek oldular. Bu robotlar örnek alınan insan siluetini, konuşmalarını ve hareketlerini içinde barındıran verileri ve yazılımları ile belirli bir hafıza sınırında ezberlenen kelimeleri, doğru yerde ve doğru zamanda söylemesi bu teknolojinin oldukça ilerlediğinin göstergesidir.

Son Yıllarda Başarılı Bir Organizasyon“OpenAI”

Open AI 2015 in son çeyreğinde Elon Musk, Sam Altman, Peter Thiel ve diğer yatırımcıların 1 milyar doların üzeride yatırım yaparak başlattıkları organizasyondur. 27 Nisan 2016'da OpenAI, OpenAI Gym olarak adlandırılan pekiştirmeli öğrenme araştırma platformunu herkese açık bir beta sürümü olarak yayınladı. Pekiştirmeli öğrenmeyi basit olarak açıklarsak öğrenen makinemizin karşılaştığı durumlara verdiği tepkilerin karşılığında sayısal bir ödül sinyali alır. Öğrenen makine ödül puanını maksimuma çıkarmaya çalışır.

OpenAI, 5 Aralık 2016 tarihinde ise yapay zekaların oyun, web sitesi ve diğer uygulamalarda ki zekasını ölçmesi için yapay zekaların ekrandaki pixellere bakıp sanal klavye ve mouse’yi yönetmesini sağlayan OpenAI Universe ’i piyasaya sürdü. Universe bünyesinde atari 2600, 1000 den fazla flash oyunları ve web sayfası görevleri bulundurmaktadır.

11 Ağustos 2017 tarihinde ise OpenAI, Dota2 adlı oyunda yıllarca profesyonel olarak oynayan dünyanın en iyi oyuncularından biri olan dendi ile The International 2017 adlı Turnuvada gösteri maçı olarak 1vs1 (2 oyuncunun karşı karşıya rekabet ettiği oyun tarzı) karşılıklı maç yapıldı. Dota2 oyununu açıklayacak olursak 5 er kişilik 2 takımın yüzlerce farklı şampiyonların arasından seçtikleri 5 er şampiyonlar ile karşı takımı yenmeye çalışmasıdır. Bu şampiyon seçimleri üzerine oyun içersinde iken ekonomilerine göre alabilecekleri onlarca farklı eşya gibi farklı değişkenler ile milyonlarca farklı oyun ortaya çıkabiliyor.

Bu turnuvada yapılan maçta OpenAI sıfırdan gerçek hayatta geçen 2 haftalık deneyim ile bu maçı 2-0 olarak kazandı. Yapılan bu maçtan sadece 1 er şampiyon kullanıldığı için yapay zekanın ve OpenAI ‘nın gerçek gücünü göstermek için çalışmalar devam etti. 1 Yıldan kısa süre içersinde 5 vs 5 maçlar ve seçilebilecek çok fazla şampiyon ve eşyaların kombinasyonuna ayak uyduracak şekilde geliştirmeler yapıldı. 2018 mayıs ayının ortalarında 5 vs 5 yapılan maçlarda sadece başlangıç seviyesindeki takımlara karşı yapılan maçlarda başarı sağlar iken haziran aylarında amatör takımlara karşı, temmuz ayında yarı profesyonel takımlara karşı, ağustos ayında ise diğer bazı iyi test takımlarını yenmeyi başardı.

Nisan 2019 tarihlerinde ise düzenledikleri show maçları ile ilk önce dünya üzerinde en iyi takımlar arasına giren Team lithium, Alliance takımlarını yendi en sonunda ise geçen yıl  The International 2018 turnuvasını kazanarak 11 milyon dolar alarak o yılın en iyi takımı olduğunu gösteren OG takımı ile yapılan maç karşısında OpenAI 2-0 ezici üstünlük ile kazandı.

Ulaştıkları bu sonuç sonrasında yapay zeka ile 10 dan fazla müzik aletini kullanarak farklı tarzlarda müzik yaratan MuseNet, yapay zeka ile rubik küpü çözen yapay el gibi projeler ile kar amacı gütmeyen organizasyon olarak devam etmektedirler.